Thursday, March 6, 2014

Tongkat Ali (Eurycoma longifolia)



botanical family: Simaroubaceae
scientific name: Eurycoma longifolia
common name: Tongkat Ali, Pasak Bumi (Malaysia), Bidara Laut (Indonesian), cây bá bệnh (Vietnamese)


Pokok Eurycoma longifolia adalah tinggi, langsing, malar hijau dan renek. Ia antara pokok yang biasa ditemui di Asia Tenggara. Lelaki Malaysia mendakwa bahawa teh yang dibuat daripada tumbuhan ini meningkatkan keupayaan seksual mereka dan kejantanan. Hasilnya, pokok ini mendapat permintaan yang tinggi sehingga ia diwartakan sebagai salah satu spesies yang "dilindungi" 

Akar dan kulit kayu Eurycoma longifolia digunakan untuk merawat masalah mati pucuk (ED), meningkatkan minat dalam hubungan seks, kemandulan lelaki, meningkatkan prestasi olahraga, bina badan, dan mengurangkan lemak badan. Eurycoma longifolia juga digunakan untuk mengubati demam malaria, ulser, tekanan darah tinggi, batuk kering, sakit tulang, cirit-birit, sakit kepala, sifilis, dan juga kanser.

Bagaimana ia berfungsi? 

Akar Eurycoma longifolia mengandungi beberapa bahan kimia yang mempunyai kesan yang berbeza dalam badan. Beberapa bahan kimia yang seolah-olah memberi kesan kepada bagaimana badan menghasilkan hormon testosteron. Penyelidikan pada haiwan dan manusia menunjukkan ia mungkin meningkatkan kandungan testosteron dalam badan.




No comments:

Post a Comment