Tuesday, November 22, 2011

Kayu manis (Cinnamon)

botanical family: Lauraceae
scientific name: Cinnamomum zeylanicum
common name: kayu manis (Malaysia), cinnamon (English)

Kayu Manis

Kayu Manis menghasilkan sejenis minyak pati yang dikenali sebagai Cinnamaldehyde. kelebihan Cinnamaldehyde ialah ia merupakan salah satu daripada agen anti-microbial yang  berfungsi menyekat pertumbuhan bakteria dan fungi lebih-lebih lagi micro-organisma yang terdapat dalam makanan yang disediakan.

Selain itu,  Cinnamaldehyde juga memberi kesan kepada platelet darah yang mana ia meningkatkan kandungan platelet bagi tujuan pembekuan darah (anti-clotting).

Kayu Manis juga telah dikaji kelebihannya dalam mengawal kandungan gula dalam darah. Mengikut kajian yang dijalankan oleh beberapa penyelidik dari Sweeden,  Cinnamaldehyde  melambatkan pengosongan perut selepas makan seterusnya mengawal kadar penyerapan gula dalam badan.

Bagi penghidap diabetis tahap 2, mengamalkan pengambilan Kayu Manis dalam makanan mampu merangsang penghasilan insulin, dan mengembalikan tahap gula dalam darah kepada normal. Perkara ini dibuktikan melalui kajian yang dijalankan oleh US Agriculture Research Service ke atas beberapa penghidap diabetis tahap 2.

Melalui kajian itu, pengambilan Kayu Manis sekurang-kurangnya 1 gram sehari mampu menurunkan 20% kadar gula dalam darah.  Kandungan kolesterol dan lemak juga berkurangan, kesan dari mengamalkan pemakan kayu manis. Oleh itu, melalui kajian-kajian yang telah dijalankan membuktikan potensi kayu manis sebagai alternatif bagi membudayakan cara hidup yang sihat.

rujukan:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=68#healthbenefits 

No comments:

Post a Comment