Monday, November 21, 2011

Pilihan tanah untuk tanaman

Jenis-jenis tanah yang sesuai digunakan dalam pertanian dapat dibahagikan kepada 3 jenis iaitu tanah berpasir, tanah gambut dan tanah liat. Penggunaannya bergantung kepada jenis tumbuhan yang ingin ditanam sebagai contoh, tumbuhan yang besar, berakar tunjang memerlukan struktur tanah yang lebih kuat jika dibandingkan dengan tumbuhan yang renek dan berakar serabut.

Selain itu, faktor semulajadi juga penting kerana kesesuaian tanah yang digunakan bergantung pada persekitaran kawasan penanaman, oleh itu, mengetahui jenis tanah yang perlu digunakan adalah langkah pertama bagi memastikan keberhasilan sesebah tanaman itu. Jenis-jenis tanah yang sering digunakan oleh para petani ataupun pekebun adlah seperti berikut:

Tanah berpasir (sandy soil)

Komposisinya adalah silica dan mineral, merupakan jenis tanah yang paling banyak ditemui di kawasan beriklim tropika. Kelebihan tanah jenis ini ialah keupayaan menyerap air yang tinggi yang mana masalah berkaitan tanah di genangi air dapat diatasi dengan penggunaan tanah berpasir.

Selain itu, tanah berpasir juga menghasilkan sayuran-sayuran akar yang baik, pokok renek dan pokok berakar umbi. namun begitu, tanah berpasir memerlukan pengairan dan pembajaan yang berterusan kerana mineral di dalam tanah berpasir mudah hilang akibat struktur tanah yg poros, membolehkan air mudah melaluinya dan menarik segala mineral-mineral yang terdapat dalam tanah tersebut.

Tanah gambut (Loams soil)

Komposisinya terdiri daripada pasir dan tanah liat. tanah jenis ini merupakan tanah yang sangat sesuai untuk bercucuk tanam kerana kupayaan menyerap air yang sangat baik serta kandungan mineral yang tinggi untuk pertumbuhan pokok-pokok.

Tanah jenis ini bersifat lembut dan rapuh dan sentiasa berada dalam gumpalan-gumpalan kecil. oleh kerana kandungan bahan organik yang tinggi dalam tanah ini, pekebuan dan petani sering menggunakan tanah jenis ini untuk membiak tanaman dan melapiskan tanah ini pada permukaan tanah untuk menyuburkan tanah-tanah tanaman.

Tanah liat (clay soil)

Kelebihan tanah liat ialah ia mempunyai partikel yang kecil dan mempunyai sifat melekat pada partikel-partikel tanah tersebut. Kesannya, tanah jenis ini lebih mampat dan lebih keras jika dibandingkan dengan tanah gambut dan tanah berpasir. kelebihan tanah jenis ini ialah ia tetap lembap walaupun ketika musim kering, namun begitu, ketika musim hujan ia menyebabkan air terkumpul di permukaan tanah. Ini kerana tanah ini mempunyai daya penyerapan air yang lemah akibat daripada keadaan partikel tanah yang kecil serta melekat antara satu sama lain.

Tanah liat juga kaya dengan sumber mineral untuk pertumbuhan pokok dan struktur tanah liatjuga mampu menghalang air dari menghakis sumber-sumber mineral ini. Oleh itu, tanah jenis ini lebih sesuai digunakan di kawasan yang beriklim tropika.

No comments:

Post a Comment